söndag 25 januari 2009

en trots allt, ganska vacker dag

Efter en tuff morgon här hemma med tårar och bråk med Luddis så kände jag att vi måste komma ut. Vi träffade Petra med barn och lekte ute i snön. Det var sååå mysigt.


Sen hem till dom och käkade korv med bröd och mos. Gott gott i små hungriga magar.
En massa lek och skoj sen hem igen.

Pappa kom över en sväng mitt i matlagningen på kvällskvisten.
Trevligt med lite besök.
Ludde hjälpte mig att laga mat idag han saltade och pepprade kyckligen, skar, paprika, rörde i riset och pepprade kyckligen lite till. oooops starkt !!, dom fick äta korv istället (igen).
Sen gjorde jag iordning nån sås som jag själv tyckte blev god. :D

En sak kan jag nästan lova att detta inte kommer att bli en blogg där recept läggs ut. Jag önskar att jag kunde dela med mig av mina matlagnings tallanger.....men tyvär, sånna finns inte. Är världs sämst på matlagning. Tackar uppfinnarna som kom på sås på påse, pulver mos och smörgåsar !! ;)


Hugo har bajsat kanske......6 gånger på eftermiddagen. Det blir lite blöjor som går åt. :D

1 kommentar:

Anonym sa...

Har fastnat i din
blogg :-) Du väldigt bra att skriva. Jag tror du är mkt bättre på att laga mat än du vill erkänna. Du verkar gilla taco (vem gör inte det?) här kommer ett enkelt recept som alltid funkar tror jag. Passar även till Pasta eller ris om man inte vill ha klyftpotatis.

/H

Kycklingfilé i krämig tacosås

Ingredienser:

4 st kycklingfiléer
Pepparmix
2 dl Créme Fraiche
2,5 dl Mellangrädde 28%
1 dl Mjölk
1 påse Hot Taco kryddmix
Salt
Cheddarost alt. Riven ost



Gör så här:

Bryn kycklingfiléerna i en stekpanna så de får fin färg, krydda med pepparmix och salt. Lägg över dem i en ugnsform.

Blanda ihop Créme Fraiche, Mellangrädde, Mjölk, Taco kryddmix i en bunke, smaka av med lite salt. Häll såsen över kycklingfiléerna och lägg en skiva cheddarost över varje kycklingfilé alternativt strö över riven ost.

Gratinera i ugn, 225 gr, i c:a 25 min.

Servera med klyftpotatis som klyftas och lägges på smörpapper i en långpanna, häll över lite olja och krydda med Taco Bordskrydda och salt. Kör de i 225 gr varm ugn i c:a 45 min.

En sallad med isbergssallad, tomat, röd lök, jalapeno och majs eller vad man tycker om.


För att lyxa till det ännu mera gör ett vitlökssmör med,
Smör
Pressad vitlök
Persilja
Persillade
Flingsalt

Rör ihop ingredienserna till smöret och bred det på t.e.x Ciabattabröd och strö över lite flingsalt, ställ in i ugn i c:a 8-10 min.

Till detta passar det bra att dricka ett gott fylligt rödvin eller en kall öl.