fredag 18 februari 2011

Medveten om mina brister

Jag skulle nog säga att kag är rätt medveten om mina fel och brister. Jag erkänner dom inte för alla, men jag tror mig ha en uppfattning om vad andra personer irriterar sig på, oxå vad jag borde jobba med, vad jag inte tycker om hos mig själv och hur vissa saker jag gör/säger inte är bra och kan vara jobbiga båda för mig själv och omgivningen.
Grejen är ju att det är skönt att vara medveten samtisigt som det skulle vara jävligt gött att inte fatta.
Att bara gå omkring och tycka att man är bäst i världen på ett INTE odrägligt sätt.

För nu när man vet ganska mycket om sig själv och hur man funkar, ja då borde man ju göra nåt åt det. Men shit vilken process och oj så jobbigt.
Och det värsta är när man har försökt och misslyckas gång på gång på gång.
Så kommer det upp en situation där bristen lyser som en strålkastare i mitt och alla andras face, och det liksom suger rätt hårt.

Men men..............man kämpar på.....men ibland skulle det vara skönt att vara ovetandes om vissa saker här i livet.

*PUSS*

2 kommentarer:

MIN BUBBLA sa...

Hej Annelie...

Läser din blogg och känner igen mig ganska mycket. Förstår att ditt liv är lika kantat av smärta som mitt på vissa sätt.
Vill dela med mig av en sak jag lärt mig sista halvåret. Går på DBT-behandling, vilket jag tycker är bland det bästa jag någonsin gjort. Där kämpar jag med att inte döma mig själv för allt jag gör. Jag dömer mig oerhört hårt för saker jag gör, borde göra, inte gör, för sätt jag inte är, borde vara mm, mm. Det tar så mycket energi. Jobbet på att acceptera att jag jag kan förändras är bättre. Bara se på dömandet utan att värdera sig så mycket. Försöker berömma mig själv för att jag kommer på saker jag kan förändra utan att lägga till någon värdering och sedan försöka ändra det och vara nöjd och stolt över sig själv att man faktiskt kom på vad man kan göra för att må bättre och så. Var stolt över att du kan se dina brister utan att anklaga dig själv för dessa. Att du ser dem gör att du kan förändra dem, även om det så tar år att göra. Inget går över en natt och alla har vi brister. Men var stolt i stället för att du ser saker med ditt hjärta. Du lever och vill må bättre. Kämpa måste vi göra hela livet. Ingen är perfekt. Beröm dig själv för att du kommer på saker att jobba på!!!! Det är du värd. Lägg energin på att tänka; va bra att jag kom på det där, det skall jag jobba på. Det kommer ta tid, men jag försöker allt vad jag kan och minsta steg är berömvärt för jag vill och jag är värd. I stället för att tänka; Fan va dålig jag är, nu blev det sådär igen, fan vad kass jag är. Att jag aldrig lär mig mm...
Man kan försöka, försöka försöka. Tänk hur många misslyckanden ett barn gör när det lär sig att stå och gå. Det ger inte upp, det dömer inte sig själv. Det är stolt över varje framsteg och ger sig inte...
Skickar massor med styrkekramar till dig!!!! Kämpa på, du är värd allt gott!!!!! Det är vi alla!!!!!

Mig sa...

Du kan ju inte säga att du har misslyckats efter att ha försökt - allt gör att du lär dig, och kommer ett steg vidare på vägen. Och du kanske inte blev klar med just den sak du hade tänkt dig, men varje ny erfarenhet lär dig något.
Det finns inga misslyckanden!

Så det så!