torsdag 10 februari 2011

När självkänslan är för låg

Detta är jag rakt av !! Så jävla tragiskt är det.

När självkänslan är för låg
Som sagt är det sunt och bra att vilja vara en del av den mänskliga gemenskapen och därför vilja vara älskad och omtyckt av sin omgivning.
Det är när vi inte bär med oss känslan av att vara ok och att duga, det vill säga när självkänslan är för låg, som det blir problem.
Då hamnar man i den sitsen att man hela tiden och i alla situationer törstar och klänger på andra människor för att man ska få sig lite beröm och uppskattning och när man inte får så mycket som man vill, vilket aldrig kan bli nog så mår man dåligt och känner sig nere.
Detta ständiga jagande efter omgivningens uppmuntran kan liknas med vilken form av missbruk som helst. Man behöver ständigt en större och större fix och ändå kan behovet aldrig stillas vilket gör att människor med låg självkänsla och detta beteende kan bli väldigt krävande både för sig själv och inte minst för sin omgivning.

........................................................

Att lägga mitt värde i hur andra behandlar mig och tycker om mig...det påverkar mig så sjukt mycket.
Att såra mig, att ignorera mig, att kritisera mig................det tar så hårt och jag blir ledsen och ifrågasätter mitt eget värde.

Jag måste verkligen jobba på det här. Och som jag sagt förut så har det blivit mycket bättre än vad det har varit. Men jag har lång väg kvar. 

Jag vill må så där riktigt BRA utan att det är nån utifrån som gör mig glad.
Mår jag skit en dag så är det oftast pga av nån som gjort nåt, inte gjort nåt osv (eller så är det mensen) ;p

Nej, hitta sin egen lycka och olycka det är väl det bästa
*PUSS PÅ ER*

1 kommentar:

Melinda sa...

Right on spot för mig med!!