lördag 19 september 2009

Spiskummin


Har hela fagersta köpt spiskummin den här veckan`???
Det var helt slut på Domus (coop)

Hur vanligt är det att man kryddar med spiskummin ??
Jag gör det aldrig, men till detta recept så krävdes det tydligen !!!

Jag använder mest salt, peppar och grillkrydda. Det kommer jag långt på :D
Men idag har jag fyllt på kryddsamlingen med koriander och spiskummin.
Skumt som fan !!

Så har ni nåt pecept där spiskummin ingås...skicka det till mig för jag vetta fan va jag ska göra med det som blir över efter jag tagit 1/2 tsk !!
hihi

3 kommentarer:

Isabelle sa...

Ett recept med spiskummin kan jag bidra med :-)

3 kycklingfiléer
2 msk olivolja
3 dl grädde (jag brukar ta 1 frp matlagningsgrädde)
lite sambal oelek (det står 1 tsk i receptet, men det känns som att det blir sjukt starkt, jag tar bara lite)
1 vitlöksklyfta
½ tsk salt
1 krm svartpeppar
1 tsk spiskummin

Skär filéerna i ganska tunna skivor och bryn i olja. krydda. Låt fräsa några minuter. Häll över grädde och pressa i vitlök. Tillsätt sambal. Låt sjuda i 10 min. Servera med couscous och sallad.

Jessicada sa...

Du kan ha det i köttfärssås så blir d lite tacosmak! ; ) Men obs!!! TA bara lite!!! Kram

Karin sa...

Istället för att köpa snubbiga, dyra kryddpåsar med tacomix till tacofärs så kryddar du med spiskummin, koriander, vitlök, salt och peppar. Man kan ha i lite av varje typ cayennepeppar, chili, och så vidare beroende på hur starkt man vill ha det, men spiskummin och vitlök är det viktigaste.