onsdag 10 juni 2009

Bloggtema ALKOHOL

SÅg att det var det på Aftonbladet. Bloggtema Alkohol.

SKulle kunna skriva hur mycket som helst som ämnet. Kanske säkert saker som inte många håller med mig om. Och mycket av det jag skriver kan uppfattas som dubbelmoral.

När jag tänker på Alkohol så är det sällan positivt. Tankarna landar vid alla problem i familjer som alkohol kan orsaka.

Anledningen till detta är att jag har sett va det kan leda till på väldigt nära håll.





Jag skulle ALDRIG få för mig att dricka alkohol framför mina barn. Jag förstår att andra gör det, och det är upp till dom. För mig känns det otänkbart.


Det finns dom som tycker att det är nyttigt att visa barn ett "sunt drickande" , medans jag säger att man kan visa att man inte behöver dricka alls.

Den dagen mina barn frågar om jag dricker så ska jag ju inte ljuga, men det är inget dom behöver se.


Får jag drömma så vill jag inte att min framtida partner dricker. Inget får mig att känna sån avsky som en berusad alkohol stinkande karl som vill ha en kyss......eller värre ändå....som vill ha sex.

Jag skulle aldrig förbjuda (sån är inte jag) min kille att dricka öl eller vin hemma till maten eller så, men jag skulle inte tycka om det.

Hatar lukten, jag ser ganska snabbt om nån har druckit som jag känner väl. Små små små tecken som ger mig rysningar.


Hatar att se ölburkar stå framme på diskbänken. Då plockar jag undan dom snabbt. Känner en stor klump i magen av den synen. Ush !!!
Detta är alltså då barnen är hemma.

Är det bara han och jag tex då kan jag stå ut med en öl eller ett glas vin. ´
Men just att se den man älskar och bor tillsammans med berusad, ligger inte högt upp på min lista över saker jag gillar.

Dubbelmoralen är att jag festar ibland och har inga problem med det. Men jag sitter aldrig hemma med ett glas vin själv när jag är barnledig eller så.
Förnekelse........??
Är jätte rädd för alkoholen och är livrädd att jag eller nån jag känner ska hamna i skiten om det så gäller mig/dom själva eller anhöriga.

Kanske om det kommer en kompis över och vi ska glo på film och käka nåt gott då kanske.......

Nu kan ni får tycka precis vad ni vill och jag säger det igen, jag respekterar att andra har andra åsikter och gör som ni vill.

Jag är som sagt lite skadad och har sett va det kan leda till.




4 kommentarer:

Mattias C sa...

Hej Anneli. Jag hittade hit via Snyggos blogg (jag tycker att det är ett väldigt passande smeknamn som du har gett henne! :). Det här blir min första kommentar i din blogg. Jag har varit med om samma som dig och förstår precis.

Jag har missbrukare i släkten på både fars och mors sida och jag har därför extra lätt för att falla dit om jag skulle dricka alkohol. Nu är det dock så att jag har alltid varit nykter och nykterist/absolutist (jag är även medlem i IOGT-NTO och röker inte eller snusar heller).

Jag har en kompis som jobbar på Systembolaget och han sa att innan han började jobba där tyckte han att var monopolet dåligt, men nu tycker han att det är bra för han har sett hur fort utför det kan gå för kunderna (på bara tre månader t ex).

Den här videon som du länkar till visar verkligen hur tragiskt och vidrigt det kan gå. Jag har skrivit en kort novell om missbruk och den finns här: http://www.poeter.se/viewText.php?textId=924434

Ha det bra!
Med vänlig hälsning, Mattias

Marie sa...

Förstår precis vad du menar vännen!! Det är samma här.. vill inte ha alkoholen i vardagen men festar ju ibland.. vill inte heller festa inför melwin.. skulle kännas så fel.. kram

Mattias C sa...

Jag måste tillägga att jag inte förstår varför en del människor tror att "festar" och "super" är synonymer. Man kan faktiskt ha en fest utan alkohol!

Chatrine sa...

Vi dricker heller aldrig alkohol inför våra barn..
Vi umgås dock med människor som dricker både tillvardags och fest, så barnen har ju sett dem..
Men oss har de aldrig sett dricka!
Jag personligen är mycket stolt över detta, då jag anser att man visar ansvar genom den handlingen..